جایگاه رسانه ها
بر کسی پوشیده نیست که در جوامع در حال توسعه امکان دسترسی عموم مردم به رسانه های نوشتاری (مکتوب) کمتر از کشورهای توسعه یافته است و عامه ی مردم اصولاً چندان رغبتی به مطالعه نشان نمی دهند و کلاً فرهنگ کتابخوانی و خرید روزنامه و نشریه نیز هنوز همه گیر و جزو عادات روانه ی مردم نشده است. از این رو پرداختن به جایگاه و کارکرد رسانه های گروهی و به خصوص بررسی نقش و مسئولیت رسانه های فراگیری چون رادیو و تلویزیون که اغلب در این جوامع دولتی و یا در اختیار نهاد های وابسته به دولت اند، از اهمیت بسیار برخوردار است.
در هر حال، نمی توان از تاثیر گسترده و نفوذی که رسانه های صوتی و تصویری بر افکار عمومی چنین جوامعی بجا می گذارند غافل شد؛ تا جایی که منبع کسب خبر و داوری در مورد رویداهای جاری و مسایل اجتماعی و سیاسی و چگونگی وضعیت اقتصادی کشور، کمابیش از مجرای اغلب تنگ و یک جانبه ی این رسانه ها و از راه شنیدن رادیو و تماشای تلویزیون صورت می گیرد. بنابراین رسانه های گروهی گوناگون به نسبت درجه اهمیت و فراگیر بودنشان، نقشی مفید یا مُخَرب در فرایند شکل گیری جامعه ی مدنی می توانند داشته باشند.
این امر به ویژه در مورد ایران و در وضعیت کنونی که جامعه در حال گذار از ساختاری اقتداری به مناسباتی مبتنی بر قانون است، به مساله ای حیاتی و سرنوشت ساز تبدیل شده است؛ چرا که ادامه ی کوشش های گسترده و دگرگونی های امیدوارکننده ای که در یک دهه گذشته پدید آمده بود و هم اکنون دچار کندی و رکورد شده است، پیش از هر چیز مستلزم گشایش دوباره در عرصه ی مطبوعات و حوزه ی نشر کتاب به طور اخص و رسانه های گروهی به طور اعم است.
افزون بر اینها، و به ویژه با گسترش و همه گیر شدن برنامه های ماهواره ای مبتذل و موذی، مهمتری چالشی که در آینده ای بسیار نزدیک جامعه با آن روبرو خواهند شد، نیاز و ضرورت امکان دسترسی آسان و آزاد مردم به رسانه های صوتی و تصویری غیر دولتی داخلی و قانونی است.
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 33
مطالب مرتبط