مقاله اتحاد ملی و مدیریت قاطع حضرت امام خمینی

اتحاد و وحدت اسلامی
از نظر لغوی اتحاد به معنی یکی شدن یگانگی و همدستی (فرهنگ عمید ـ ص 86 ) و انسجام به معنی پیوستگی چسبندگی و در فیزیک الصاق یا قوه جاذبه به ذرات آمده است .

در تعریف نظری اتحاد و انسجام عبارت از پیوستگی و ید واحد بودن نیروها در انجام فعالیتهاست .

دانه های تسبیح با رشته ای به نام نخ به هم متصل است وقتی رشته اتحاد گسست کارآیی موردنظر از آن گرفته خواهد شد. به گواهی تاریخ رمز پیروزی ملت ها وحدت و یکپارچگی آنان بوده است و با مروری کوتاه بر تاریخ تابناک اسلام ملاحظه می کنیم اتحاد و انسجام جمعی چنان قدرت و صلابتی در مسلمانان ایجاد کرد که همه گردنکشان و طواغیت را به خاک مذلت نشاند و در زمانی کوتاه اقتدار مسلمین در پهنه گیتی طنین افکن شد.

عکس همین قضیه نیز صادق بود یعنی از زمانی که هواپرستی و نفع پرستی ها غلبه کرد در صفوف به هم پیوسته مسلمانان گسستگی ایجاد شد و بدنبال آن شکستهای پی در پی و عقب ماندن از قافله علم و تمدن و به حاشیه رانده شدن و تحت سلطه قرار گرفتن از طرف زورگویان را شاهد بوده ایم .

اتحاد و انسجام از دیدگاه قرآن و اسلام
از دیدگاه قرآن اتحاد پیوند و همدلی و انسجام با یکدیگر از جایگاه ویژه ای برخوردار است . خداوند متعال در قرآن کریم انسجام و اتحاد را موجب اعتلا و تفرقه را باعث انحطاط می داند . در سوره آل عمران آیه 102 می فرماید : « واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا » به ریسمان الهی چنگ بزنید و از تفرقه بپرهیزید.

اتحاد و انسجام در قرآن کریم به معنای پیوستگی وحدت یگانگی هماهنگی و چسبندگی آمده است . در تفسیر نمونه با استناد به آیات قرآن انسجام و تفرقه به شکل شیوایی تشریح شده است در این تفسیر می خوانیم :

« تشبیه اعمال کفار به خاکستر با توجه به اینکه در میان ذرات خاکستر هیچ نوع چسبندگی و پیوند وجود ندارد و حتی با کمک آب نیز نمی توان آنها را به هم پیوند داد و هر ذره ای به سرعت دیگری را رها می سازد گویی اشاره به این حقیقت دارد که آنها برخلاف مومنان که اعمالشان منسجم و به هم پیوسته و هر عملی عمل دیگر را تکمیل می کند و روح توحید و وحدت نه تنها در میان مومنان که در میان اعمال یک فرد با ایمان نیز وجود دارد از این عوامل اثری در کار افراد بی ایمان نیست »

به نمونه های دیگری که از آیات قرآن استخراج و تعریف می شود می توان به شرح ذیل اشاره داشت :
1 ـ در قرآن برای نشان دادن اتحاد و انسجام نیروها به بنیان مرصوص اشاره شده است « صفا کانتهم بنیان مرصوص » مرصوص از رصاص به معنی سرب است و از آنجا که گاه برای انسجام و یکپارچگی بناها سرب را آب می کردند و در لابه لای قطعات آن می ریختند بطوریکه فوق العاده محکم و یکپارچه شده و لذا به هر بنای محکمی مرصوص اطلاق می شود.

2 ـ آیات کتاب بزرگ عالم آفرینش (قرآن ) چنان با یکدیگر هماهنگی دارد که از وحدت به خوبی حکایت می کند و در همه جای آن آثار یک نظم عالی و انسجام و هماهنگی غیرقابل توصیف در میان کلمات و سطور و صفحاتش نمایان است « ذالک الکتاب لاریب فیه » بقره آیه 3 ـ همچنین رهنمودهای اسلام و قرآن به مناسک جمعی چون نماز جماعت نمازجمعه و اجتماع عظیم حج بدلیل ایجاد اتحاد و انسجام از اهمیت خاصی برخوردار است .

نظریه دانشمندان

دانشمندان رشته های مختلف نیز نظریاتی در تایید و اثربخشی این دو عامل ارائه کرده اند :
دیویس (1969 ) انسجام را یکی از ویژگیهای گروه می داند که در آن نیروها اعمال شده بر اعضا برای ماندن در گروه بینش از کل نیروهایی است که می کوشند آنها را به ترک گروه وادار کنند.

وبستر (1988 ) لغت انسجام را عاریت گرفته شده از علم فیزیک می داند و در این علم منظور از انسجام نیرویی است که مجموعه مولکولهای یک جسم را به هم متصل کرده است به عبارت دیگر نیرویی است که باعث چسبندگی عناصر یک جسم می گردد.

دورکیم جامعه شناس اتحاد و انسجام را در اثر دوست داشتن یکدیگر و جاذبه متقابل (جاذبه مثبت ) می داند.

لوین (1986 ) انسجام را برآیند همه نیروهایی می داند که باعث همبستگی افراد یک گروه می شود و از اضمحلال آن جلوگیری می کند.

اتحاد و انسجام از دیدگاه امام خمینی (قدس سره )

یکی از محورهای اساسی تشکیل دهنده استراتژی امام وحدت و انسجام است امام با اشاره به پیروزی قوای مسلح در سال 63 می فرمایند :

« می دانید که پیروزی ها در اثر انسجام تمام قوای مسلح با نقشه واحد و فکر واحد نصیب شما شد باید این انسجام و این وحدت حفظ شود که تزلزل در این امر الهی از بزرگترین اسباب فشل و خدای ناخواسته شکست است »

ایشان در سال 1361 در خصوص وحدت فرماندهی که در اثر آن وحدت نیروها و اطاعت کامل از فرمانده میسر می شود تا پیروزی به دست آید تاکید می فرمایند :

« وحدت فرماندهی از مسائل مهم و سرنوشت ساز است که بدون آن پیروزی میسر نیست و عدم مراعات آن فاجعه آفرین است »

حضرت امام در سال 62 در راستای وحدت و انسجام نیروهای مسلح و هماهنگ بودن آنها و داشتن هدف مشترک که عامل مهمی در پیروزی بر دشمن می باشد بارها بر این مهم تاکید کرده و می فرمایند :

« مهم این است که ما با هم منسجم باشیم مهم این است که قوای مسلح ما که انشاالله نصرت بدهد منسجم باشند با هم سپاه پاسداران و قوای انتظامی دیگر خودشان را یکی بدانند همه شما برای یک مقصود دارید عمل می کنید و آن مقصود این است که کشور خودتان را آزاد نگه دارید و مستقل »

ایشان در جایی دیگر اتحاد و انسجام را یک نعمت بزرگ الهی دانسته و وظیفه همگان می دانند که از وجود چنین نعمتی شکرگذار باشند و بر حفظ آن تلاش نمایند :

« شما الان و همه برادرهای ما در هر کجا هستند الان دیدند که وحدت کلمه چه برکتی است که خدای تبارک و تعالی به ما عطا فرموده است این را حفظ بکنیم و این نعمتی است که خدا به ما داده باید تشکر کنیم و تشکرش این است که با چنگ و دندان این وحدت را حفظ کنیم »

بسیج مظهر اتحاد و انسجام در جنگ
یکی از خدمات منحصر به فرد و پیش بینی درست حضرت امام خمینی به کشور و ملت مسلمان ایران و ملتهای مستضعف جهان تشکیل بسیج بعنوان شالوده ای برای بوجود آوردن اتحاد و انسجام و حفظ آن در ملت بود. امام با درک عمیق و الهی خویش به خوبی می دانست این حضور گسترده مردم همواره راهگشای مشکلات آتی کشور خواهد بود و برای در صحنه نگهداشتن سازماندهی شده مردم در 5 آذرماه 1358 فرمان تشکیل ارتش 20 میلیونی را صادر فرمودند و فرمودند « ملتی که 20 میلیون جوان دارد باید 20 میلیون تفنگدار داشته باشد » .

حدودا کمتر از یکسال بعد در 31 شهریور 1359 عراق تحریک شده توسط آمریکا و دیگر دشمنان با کلیه امکانات و پشتوانه های استکبار جهانی به نظام اسلامی حمله کرد و این ارزش پیش بینی و دشمن شناسی آن حضرت را نشان داد و در کلیه صحنه های دفاع مقدس و از روزهای اول تا پایان جنگ بسیج مردانه در صحنه ایستاد و به دیگر نیروهای مسلح هم روحیه داد تا بجنگند.

در جنگ شجره مبارکه بسیج متشکل از اعضای دانشجو دانش آموز روحانی زنان اصناف عشایر و… به خوبی توانست اتحاد ملی را برقرار نموده و علیرغم داشتن زبانهای مختلف فرهنگهای گوناگون و حتی ادیان و عقاید مختلف در کنار هم و دوشادوش بجنگند و به پیروزی برسند.

در دفاع مقدس نه تنها شیعه و سنی بعنوان دو گروه عمده و ریشه دار مسلمان در کنار هم قرار گرفتند و نماز را با هم خواندند و به هم اقتدا کردند بلکه خون آنها در هم آمیخت و گاهی سر بر زانوی هم به شهادت رسیدند بلکه برادران و خواهرانی از اقلیتهای مذهبی هم در جنگ شرکت کرده و به شهادت رسیدند و شهدای آرمیده در گلزارهای شهدا هم از فرقه های مختلف مسلمان هستند و هم از اقلیتهای زرتشتی مسیحی یهودی و…

پس در دفاع مقدس زبانها و فرهنگهای مختلف در عین حضور نه تنها مانعی برای اتحاد و گروههای مختلف فارس کرد ترک بلوچ و غیره نشد بلکه با رهبریهای داهیانه حضرت امام به نقطه قوتی تبدیل شد تا پتانسیل موجود در هر گروه در خدمت جنگ درآید و اتحاد ملی در حد نهایت بود. وجود عقاید مذهبی مختلف در بین مسلمانان هم مانع از انسجام اسلامی نشد بلکه همه خدای واحد پیامبر واحد قرآن واحد و قبله واحد را دیدند و انسجام کامل ایجاد شد و باعث پیروزی ملت ایران و شکست دشمنان گردید.

امروز دشمن بدنبال شکست این اتحاد و انسجام است و با جنگ روانی و هزینه کردن بودجه در پی از بین بردن این عوامل پیروزی است و مقام معظم رهبری با شناخت عمیق و درست این دو عامل را برجسته ساختند انشاالله همه اقشار با توجه کامل به این دو اصل این کشور اسلامی را به قله های رفیع پیروزی و سربلندی برسانیم همانگونه که در دفاع مقدس اینچنین شد.

حضرت امام خمینی (ره ) : وحدت فرماندهی از مسائل مهم و سرنوشت ساز است که بدون آن پیروزی میسر نیست و عدم مراعات آن فاجعه آفرین است

در دفاع مقدس نه تنها شیعه و سنی بعنوان دو گروه عمده و ریشه دار مسلمان در کنار هم قرار گرفتند و نماز را با هم خواندند و به هم اقتدا کردند بلکه خون آنها درهم آمیخت و گاهی سر بر زانوی هم به شهادت رسیدند.


فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 22

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط