شمع ها دو برابر ستون های گوشه بودند که این در حالیست که نسبت مربوط برای مقاومت محور بیش از 3/1 بود. نسبت مشاهده شده بار ساختمانی کل حمل شده توسط شمع ها به طور روبه فزونی ای در طی دوره ساخت به 75% افزایش پیدا می کند. نتایج مقایسه ای آنالیز بار بر شمعی به صورت ساده شده توسط Dadopield & Sharoks (472/18)داده شده است. در اینجا باربر توسط المانهای می رود خم کردن Plate با ضخامت باربر معادل m5/4 که سختی بنای فوقانی محسوب می شود مدل شده است. ما زهین را به عنوان فضای نیمه ای که چند لایه و الاستیک است در نظر می گیریم که در معرض بارهای عمودی هم در سطح و هم در عمق در مکانهای شمعی می باشد.
تقابل عملی بین باربر و شمع ناچیز می باشد، و فرآیند تکراری ای برای مطابقت دادن باربر و نشست زمین بکار رفته است . توافق مناسبی بین توزیعات مشاهده شده بار شمع و توزیعات محاسبه شده آن در داخل گروه بدست آمده است. و همچنین تقسیم بار بین بار برها و شمع ها نیز در توافق گروه است ولی توزیع های مقایسه ای فشار تماس باربر کم تر نزدیک هستند . محاسبات مقدماتی بیشتر خاطر نشان می سازد که تعداد شمع ها می تواند از 35 به 40 تا کاهش یافته باشد. که در ابعاد یکسان با مواردی هستند که استفاده عملی می شوند . ولی به صورت گسترده تر در زیر نواحی مرکزی باربر جای داده شده و متراکم شده اند و تمرکز یافته اند. نتایج پیش بینی می کند که نشست کل تا میزان mm50 افزایش می یابد.
(که به سختی دو برابر مقدار گروه شمع های بزرگ موجود می باشد) که این در حالیست که نشسته دیفرانسیلی مشابه ناچیز هستند.
شهری در بلژیک
سیلوهای انبار غله بتن آرمر، Gheut ، بلژیک مطابق تاریخی گزارش شده توسط (18. 473) Caosens & Vanimpe حاکی از بلوک شدن 4 سیلوی استوانه ای ساخته شده در طی سالهای 1976 تا 1978 می باشد . و همچنین حاکی از کشف لایه های ماسه و گل رس خوابیده بر روی هم می باشد که عمق قابل توجهی گسترده می شوند باربر شمعی مستطیلی با ضخامت m2/1 در پلان 35 * 35 m می باشد و هر سیلوی بتن آرمر دارای ارتفاع m52 با قطر داخلی m 8 و ضخامت دیوار m m 180 می باشد، (شکل 18. 27 (a)) برج اصلی m 75 در 8 متری یک انتهای بلوک سیلو قرار دارد. در طرح ، گزینه باربر ساده در ترکیب با پیشرفت خاک به کناری گذارده شده است.
و لحاظ نشده است که بخشی از آن به علت همگن بودن شدید رسوب های خاک طبیعی می باشد. همچنین شمع های کوبیده کوتاهتر مقرون به صرفه تر بودند نسبت به شمع های بلند در جا، از این رو 697 شمع بتن آرمرای با قطر m 520 و طول m 4/13 وجود دارند که دارای پایه های توسعه یافته متغیر (معمولاً دارای قطر m 80) هستند و بر روی شبکه مربعی در فواصل m 1/2 نصب شدند. بار طرح مجاز بر روی این شمع ها MN5/1 بود. برای کاهش احتمال صدمه در اثر نشست ، دو اتصال عرضی ساختمان در بارکش مشخص شده بودند ولی هیچ جزئیاتی از اتصالات روبنا داده نشده اند.
دو تست بار شمع استاتیک در محل صورت گرفته بود که در هر صورت این نتایج طوری لحاظ شده بود که برای استفاده در پیش بینی نشست های گروهی شمع ها محدود هستند. در بار متوسط سر شمع 1. 6MN در بلوک سیلو نشست اندازه گیری شده سر شمع یک شمع تنها تقریباً m m 3 بود. در مقایسه ، نشست های شمع در حدود m m 190 مشاهده شده بود. نشست های اندازه گیری شده در طول پرید زمانی ده ساله در شکل 27/18 نشان داده شده اند و مشابه با سیلوهایی می باشند که بطور دائمی با تقریب 80% ظرفیت بار گذاری شده اند.
عدم تقارن مشاهده شده در مشخصه های نشست به نظر آمده است که بخشی به جهت حضور برج آسانسور باشد، که مقدار کمی قبل از شروع ساخت بلوک سیلو کامل شده بود محاسبه نشست های پیش بینی شده بر اساس بارکش تخت قرار داده شده در سطح پایه شمع بود و در معرض بار گذاری ساختمانی رو به پایین و بارهای رو به بالا حول محیط قرار گرفته بود که عمل اصطکاک محوری در اطراف گروه شمع محسوب می شود. (گروه شمع: دسته شمع هایی که سر آنها را دال بتی می پوشاند).
18.4 دو بلوک آپارتمانی در مجاورت هم کوتنرگ ، موثر یکی از شرح حالهای شرح داده شده توسط Hanslo & Jenedeby (18.478) – Hansbol (18.476) , (18.475) , (18 .474) به ویژه فوائد شمع های کاهش دهنده نشست را برای ساختمانهای مسکونی کوتاه به طوری واضح شرح داده است. در طی 1982-1981 دو بلوک مسکونی 4 طبقه در جهات مخالف خیابانی در گوتنبرگ سوئد ساخته شده بودند یکی بر روی شمع های اصطکاکی مرسوم (بلوک 1) و دیگری بر روی شمع های خزش (بلوک 2) ساخته شده بود . این ساختمانها بر روی لایه پهنی از گل رس محکم که در زیر شن و ماسه و بر روی سنگ فونداسیون یافته بودند . در بلوک 1 شبکه ساختمانی تیرهای فونداسیون بتنی در محل ریختگری شده اند . با فضایی برای کانالهای سرویس .
«پیشرفت ها در انالیز باربر و طرح آن»
در زیر طبقه اول و روبنای اصلی شامل المانهای بتنی پیش ساخته می باشد. مساحت پلان ساختمان 50*14 متر می باشد و بارگذاری ساختمانی عمودی متوسط تقریباً Kpa66 می باشد . خاکبرداری زیر زمین مشابه از بالا خارج کردن Kpa44 می باشد که فشار اعمالی خالص رو به پایینK pa 22 را می دهد. 211 شمع توزیع شده یکنواخت برای حمل کل بار ساختمانی با ضریب ایمنی 3 در برابر شکست شمع طراحی شده است. هر شمع شامل عضو چوبی 18 متری بهم تابیده در بالا با عضو بتنی 10 متری مربعی می باشد.
(اندازه کنار 275 میلی متر است) در بلوک 2 که بتن ریخته شده در محل در سرتاسر کار بکار رفته است شامل بتن قالبی (دال) با پهنای 400 میلی متر با دیواره های عرضی 6/3 متر بعنوان بخشی از زیر زمین یک طبقه محل یافته است. بار گذاری ساختمانی عمودی متوسط تقریباً در طول مساحت پلان 75* 12 متر ساختمان Kpa60 می باشد ولی بعلت وزن خاک برداشته شده در سطح فونداسیون دارای کاهش فشار Kpa 51 می باشد که بارگذاری خالص فقط Kpa9 می شود. 104 شمع وجود دارند که فقط زیر دیوارهای زیر زمین موقعیت یافته اند که دارای ظرفیت مجموع حمل تقریبی 62% از کل بار ساختمان می باشند.
هر شمع طوری طراحی شده است که تحت بار شکست خزی عمل کند و شامل عضو چوبی بهم پیچیده شده 18 متری در بالا با قطر 300 میلی متر و طول 8 متر عضو بتنی می باشد. از این رو چگالی شمع ها درون گروه 38% نسبت بلوک 1 می باشد . نشستهای اندازه گیری شده در طی دوره 13 ساله پس از ساخت رفتار کلی مشابهی را در 2 فونداسیون با مقدار میانگین نهائی پیش بینی شده 50 میلی متر از خود نشان می دهد. اشکال 28-18 a , b را ببینید، شکل 28-18 b مربوط به سال 1995 می باشد. دیگر اندازه گیریها در عمق نشان می دهد که برای هر دو ساختمان نشست تقریباً به طور کامل ناشی از تراکم خاک در بالای سطح پایه شمعهای می باشد.
نشست کل برای بلوک پ بین 50 و 36 میلی متر و با متوسط 44 میلی متر تغییر می کند و این مسئله در مورد بلوک 2 ، 48 و 30 میلی متر یعنی میانگین 41 میلی متر می باشد. مشابهت در نشستهای دیفرانسیلی اندازه گیری شده احتمالاً بخشی به جهت حضور روبنای دیوار همبر محکم در هر دو ساختمان می باشد . در بلوک 1 روند مشاهده شده در توزیع مجدد بارهای شمع با زمان در شکل b 28-18 به طور کامل با انتقال بار از مرکز به لبه شرح داده شده است. در بلوک 2 توزیع بار سرشمع درون گروه به طوری محسوس یکنواخت است و هیچ گسستگی را در زمان نشان نمی دهد.
فشارهای تماس اندازه گیری شده زیر بلوک 1 ناچیز بودند، در حالیکه موارد مشابه مربوط به بلوک 2 از حدود kpa 50 در مرکز تا Kpa 30 در لبه تغییر کردند.
18.4.10 سیلوهای انبار غله بتن آرمری:
رفتار نشست ساختاری بارگذاری شده با بار سنگین سیلو برای انبار و ذخیره دانه گندم توسط clagdan و دیگران گزارش شده است . (479/18) . باربر شمعی مثلثی با ضخامت M6/1 (m 2/33*4/15) 15 انبار سیلوی بتن آرمری را به همراه بالابرها و دیگر وسایل ماشینی در یک مسیر پشتیبانی می کند. بیش از 200 شمع در حدود m10 درون لایه m 3-2 سنگ آهک که بر روی Liasclay (نوعی سنگ آهک رسی) قرار دارد. ، قرارداده شده اند. بار خالص متوسط تحمیلی زیر ناحیه انبار سیلو در سطح باربر Kpa350 می باشد.
آنالیز این طرح بر پایه روشهای تکراری کوپل نشده با باربر و دو بنای معادل ساخته شده بر روی پا طاق ها بود که محکم بودن آن ناشی از آنالیز نشست با استفاده از مدل زمینی لایه بندی شده در ارتباط با تقریب steihbrenner بود. شکل 15. 25 شمارنده های نشست (nm)سیزده سال پس از پایان ساخت ؛(b) نشست های متوسط و بارهای سرشمع. در نمایی تعداد کثیری از شمع های جای گرفته در نزدیک هم آنالیز روابط متقابل بر پای، باربر تخت بنا شده در سطح پایه شمع بود. تراز کردن ددقیق فونداسیون در 1984 نشست های دیفرانسیلی و ماکزیمم را در حدود mm15 و mm9 نشان داد که در عرض پهنای سر سنگین بار دار گرفته شده. این ها خیلی کمتر از مقادیر پیش بینی شده mm70 و mm3 هستند.
که در اصل به عنوان توالی ای از ناچیز پنداری سختی زمین می باشد. در هم پیچیدگی مشاهده شده باربر مثلثی ممکن است از ترکیب بارگذاری نامتقارن القا شده بوسیله پر کردن نا متعادل انبارهای سیلو و سختی زمین غیر یکنواخت در سرتاسر ناحیه پلان فونداسیون باشد.
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 26
مطالب مرتبط